Gospodarka/
Duże perspektywy rozwoju outsourcingu w Polsce
W Polsce sa duze perspektywy dla rozwoju outsourcingu - do naszego
kraju bedzie trafialo coraz wiecej zlecen od swiatowych firm
na prowadzenie ksiegowosci, logistyki czy zarzadzania procesami
informatycznymi - uwazaja eksperci.
Outsourcing,
czyli przekazywanie innym firmom tego, co nie jest podstawowa
dzialalnoscia danej firmy, pozwala na maksymalne skupienie srodków
na poszukiwaniu nowych rozwiazan, zmniejszaniu kosztów
prowadzenia biznesu oraz polepszanie jakosci uslug.
Podczas
trzeciej edycji konferencji "Forum Outsourcingu Roadshow
- Polska Europejskim Rajem Uslugowym", która odbyla
sie w srode w Warszawie, eksperci podkreslali, ze z tej formy
uslug korzysta coraz wiecej srednich i duzych firm. Najczesciej
firmy zlecaja prowadzenie: uslug prawnych, ksiegowosci, powierzaja
ochrone obiektów czy zlecaja poszukiwanie kadr.
Wedlug
dyrektor Anny Sienko z firmy IBM Polska, outsourcing ma sprzyjac
rozwojowi innowacyjnosci, gdyz tylko nowe technologie pozwalaja
na osiaganie dobrej pozycji rynkowej. O ile jeszcze kilka lat
temu IBM zajmowal sie produkowaniem komputerów, to obecnie
skupia sie na tworzeniu nowych programów komputerowych,
np. takich jak "second life", który umozliwia
internautom prowadzenie "drugiego zycia" w wirtualnym
swiecie.
Jak
zaznaczyl prof. Witold Orlowski, firma moze zlecic na zewnatrz
prowadzenie niemal calej swojej dzialalnosci. Wystarczy, ze
zachowa "mózg", który bedzie swiadczyl
o tym, ze nie utracila swojej tozsamosci. Tak jest np. w przypadku
firmy Nike, która nigdy sama nie produkowala butów,
a jedynie wymyslala je i zlecala ich wykonanie.
W
opinii Tomasza Sokolowskiego z firmy HRK, Polska jest dobrym
miejscem dla outsourcingu i czesto wygrywa konkurencje z innymi
europejskimi krajami. Obecnie dla Polski najwiekszymi konkurentami
sa Indie i Brazylia, które maja nizsze koszty pracy.
Konferencje
z cyklu Forum Outsourcingu Roadshow – Polska Europejskim
Rajem Uslugowym maja na celu promocje Polski jako europejskiego
centrum uslug BPO i propagowanie idei outsourcingu w Polsce.
Sa doskonala okazja do spotkania przedstawicieli róznych
branz oraz wymiany ich opinii i doswiadczen– podkresla
Eva Krisztina Aboo; Dyrektor Zarzadzajacy Roadshow Polska. Mamy
nadzieje ze kolejne spotkania przyczynia sie do zwiekszenia
zainteresowania i promocja sektora BPO w Polsce – dodaje
Aboo
Zgodnie
z raportem KPMG, Polska nie ma sobie równych jako partner
do inwestycji w Europie Srodkowo-Wschodniej, a w swiecie zostala
sklasyfikowana na 5 pozycji. "W Polsce wykonywane sa na
ogól proste uslugi typu Call Center (telefoniczna obsluga
klientów), trudniej jest nam pozyskac zlecenie na wykonywanie
uslug bardziej zaawansowanych" - powiedzial Sokolowski.
Zainteresowanie
Polska rosnie, widac to po zapytaniach dotyczacych kadr, jakie
naplywaja od potencjalnych inwestorów. O ile jeszcze
2-3 lata temu podstawowa informacja dla inwestorów byla
wysokosc plac i warunków inwestowania, to obecnie firmy
juz wiedza, ze Polska jest dobrym miejscem do ulokowania przedsiewziecia,
a pytania dotycza glównie dostepnosci wykwalifikowanych
kadr.
Source:
PAP