Polska
dobrym miejscem dla outsourcingu
24.10.2007
W
Polsce sa duze perspektywy dla rozwoju outsourcingu - do naszego
kraju bedzie trafialo coraz wiecej zlecen od swiatowych firm
na prowadzenie ksiegowosci, logistyki czy zarzadzania procesami
informatycznymi - uwazaja eksperci.
Outsourcing,
czyli przekazywanie innym firmom tego, co nie jest podstawowa
dzialalnoscia danej firmy, pozwala na maksymalne skupienie srodków
na poszukiwaniu nowych rozwiazan, zmniejszaniu kosztów
prowadzenia biznesu oraz polepszanie jakosci uslug.
Podczas
3 edycji konferencji "Forum Outsourcingu Roadshow - Polska
Europejskim Rajem Uslugowym", która odbyla sie w
srode w Warszawie, eksperci podkreslali, ze z tej formy uslug
korzysta coraz wiecej srednich i duzych firm. Najczesciej firmy
zlecaja prowadzenie: uslug prawnych, ksiegowosci, powierzaja
ochrone obiektów czy zlecaja poszukiwanie kadr.
Idea
outsourcingu to wykonanie tej samej pracy za mniejsze pieniadze,
badz wykonanie jej lepiej za te same srodki. Idea powstala w
latach 50-tych i najbardziej rozwinela sie w USA.
Wedlug
dyrektor Anny Sienko z firmy Global Technology Services IBM
Polska, outsourcing ma sprzyjac rozwojowi innowacyjnosci, gdyz
tylko nowe technologie pozwalaja na osiaganie dobrej pozycji
rynkowej. O ile jeszcze kilka lat temu IBM zajmowal sie produkowaniem
komputerów, to obecnie skupia sie na tworzeniu nowych
programów komputerowych, np. takich jak "second
life", który umozliwia internautom prowadzenie "drugiego
zycia" w wirtualnym swiecie.
Jak
zaznaczyl prof. Witold Orlowski, firma moze zlecic na zewnatrz
prowadzenie niemal calej swojej dzialalnosci. Wystarczy, ze
zachowa "mózg", który bedzie swiadczyl
o tym, ze nie utracila swojej tozsamosci. Tak jest np. w przypadku
firmy Nike, która nigdy sama nie produkowala butów,
a jedynie wymyslala je i zlecala ich wykonanie.
W
opinii Tomasza Sokolowskiego z firmy Partner HRK, Polska jest
dobrym miejscem dla outsourcingu i czesto wygrywa konkurencje
z innymi europejskimi krajami. Obecnie dla Polski najwiekszymi
konkurentami sa Indie i Brazylia, które maja nizsze koszty
pracy.
Zgodnie
z raportem KPMG, Polska nie ma sobie równych jako partner
do inwestycji w Europie Srodkowo-Wschodniej, a w swiecie zostala
sklasyfikowana na 5 pozycji. "W Polsce wykonywane sa na
ogól proste uslugi typu Call Center (telefoniczna obsluga
klientów), trudniej jest nam pozyskac zlecenie na wykonywanie
uslug bardziej zaawansowanych" - powiedzial Sokolowski.
Wedlug
Sokolowskiego, zainteresowanie Polska rosnie. Widac to po zapytaniach
dotyczacych kadr, jakie naplywaja od potencjalnych inwestorów.
O ile jeszcze 2-3 lata temu podstawowa informacja dla inwestorów
byla wysokosc plac i warunków inwestowania, to obecnie
firmy juz wiedza, ze Polska jest dobrym miejscem do ulokowania
przedsiewziecia, a pytania dotycza glównie dostepnosci
wykwalifikowanych kadr.
Zdaniem
Sokolowskiego, w najblizszym czasie nalezy oczekiwac naplywu
dalszych zlecen outsourcingowych i lokowania w Polsce centrów
biznesowych. Tym bardziej, ze w Polsce jest coraz wiecej specjalistów
znajacych jezyki obce. (PAP).
Source:
Puls Biznesu